onsdag 14 mars 2007

skammens dag

Olika teorier strider om huruvida känslan skam är medfödd och biologisk eller inlärd. Alla är dock överens om att den finns och att den fyller sin funktion, ibland behöver vi faktiskt skämmas lite. Men många människor har för mycket skam i fel situationer vilket inte leder till annat än en sur och svår tillvaro. Tänkte lite på det här och noterade när jag kände skam. Här är dagen skörd.

*Försov mig, dumma mig.

*Hade bara gjort halva läxan, fy fy!

*Fick god lust att utöva våld på en tjej i klassen eftersom hon är så förbannat jobbig. När jag tänker närmare på saken så är tjejen väldigt lik mig, hon gör också bara halva läxan och hon snackar så man får skavsår i öronen.

*Läser bloggar istället för att diska, skärp dig nu för fan

*Tänker på inlägget jag nyss publicerat om ”sex grejer”, det blev ju inte alls kul och stackars alla de människor som jag skickade vidare till…………TÖNTmaggan

*Fiser högt när jag promenerar, jag är som äcklig karlakarl från norrland

*Berättar för min mamma hur olycklig jag är och vilken dålig dotter hon har, en vacker dag kommer hon bli utbränd och det kommer vara mitt fel!

*Dricker kaffe fast klockan är efter 18.00, nu blir det svårt att sova din lilla kaffeslampa!

Jag har helt klart haft ett överskott av skam idag, för att balansera upp detta tänker jag leva fullständigt skamlöst imorgon. Ska göra allt som står i min makt för att minska, dämpa och stoppa känslan. Även om jag stoppar in katten i mikron, snor Jakobs strumpor och äter upp Mysans glass så tänker jag inte skämmas!

Det blir naturligtvis uppföljningsrapport på bloggen imorgon kväll!

1 kommentar:

Magnus sa...

Maggan, du är rolig, inte töntig. Jag är annars bra på att ignorera kedjebrev, så hör av dig om du vill gå en kurs.