tisdag 13 mars 2007

August Strindberg

Jag läser alltså svenska på komvux, betraktas som ett av klassens ljushuvuden. Är egentligen inte så konstigt eftersom jag älskar att stå i blickfånget och därför ofta räcker upp handen och pratar högt, har också en otrolig talang för att säga sånt som verkar smart fast jag inte alls vet vad jag pratar om. Min lärare gillar det, att man räcker upp handen och säger saker.

Idag var det dags att möta Strindberg, läraren var i eld och lågor. Fast det är hon oavsett vilken författare hon pratar om, vår lärare är en riktig litteraturknarkare skulle man kunna säga. Hon säger att vi ska gå in lite djupare på Strindberg, han är värd det med Hemsöborna och allt.

August Strindberg är så stor, alla har en uppfattning om honom, Hemsöborna, kvinnorna och ja ALLA har ju en relation till Strindberg. Klassen sitter tyst, läraren försöker få igång en diskussion för ALLA vet ju något om Strindberg. Hon tittar bönande på mig, säg något Maggan! Jag är tyst, det är inte ofta jag håller mun bara för att jag inte vet något men jag vet faktiskt INGENTING om August Strindberg.

hej då MVG

3 kommentarer:

Magnus sa...

Strindberg skrev riktigt bra grejer (jag gillar Fröken Julie, till exempel) men han hade en riktigt knäpp kvinnosyn och ger ett allmänt neurotiskt intryck. Skum typ, som alla författare... Bloggare undantagna, givetvis!

JK++ sa...

män som hatar kvinnor, var det inte strindberg som skrev den? ;)

Anonym sa...

jag skrev tidernas konstigaste ordbajs-uppsats om strindbergs -ett drömspel för några år sen. fattade inte ens själv vad jag jiddrade om... men det gick hem hos professorn. han var mkt positiv till mina slutsatser????

frida