fredag 9 mars 2007

Carl Bildt

Jakob blir väldigt sällan vansinnig, typ aldrig om vi ska vara helt sanningsenliga. Men här om dagen blev han nästan arg på mig, det handlade inte om den intorkade disken, överfulla kompostpåsen eller de mögliga makaronerna. Det handlade om att jag hade lagt ut en länk till Carl Bildts blogg. ”Varför har du länkat Carl Bildts blogg?” Skrek han rakt ut. Försökte lugna honom genom att förklara att jag inte har fått någon politisk identitetskris utan bara gillar Calles blogg men det hjälpte inte. ”Folk kommer ju tro att du är moderat”, ”men det gör väl ingenting” säger jag och undrar om det här kanske egentligen ändå handlar om att jag aldrig tömmer komposten och låter makaronerna mögla i kylen. ”men fattar du inte hur folk kommer se på dig, de kommer tro att du delar hans åsikter”.

Jag är av uppfattningen att moderater är helt vanliga människor som det inte behöver vara något allvarligare fel på bara för att de är moderater. Skulle dö för att deras rätt att uttrycka sin åsikt, nej jag är inte deppig och självmordsbenägen, tycker bara att det är ganska viktigt med demokrati. Jag tycker att Carl Bildts blogg är intressant, informativ och rolig, speciellt roligt blir det om man samtidigt som man läser hör hans skånska överklassdialekt i huvudet!

Bara för att jag är så himla ödmjuk och värdesätter yttrandefriheten högt så få Jakob nu själv svara för sitt utbrott.

Jakob svarar:
Ja, Maggan, visst är det viktigt med demokrati, och visst, det behöver inte vara något allvarligare fel på moderater. Själv har jag ju läst väldigt lite på Calles blogg så egentligen har jag väl inget att säga till om. Men det är väldigt svårt att inte koppla ihop namnet Carl Bildt med moderaterna. Och jag vet att du inte håller med om deras partiprogram. Så jag menar att om du har en länk till Calles blogg så utger du dig för att vara någon du inte är. Tänk om jag skulle gå runt med en t-shirt med George W Bush bara för att jag tycker att hans ansikte är snyggt. Eller om jag skulle äta Nestlé-choklad bara för att jag tycker det är gott. Nej, det skulle ju inte funka. Folk kan ju faktiskt bli riktigt förvirrade. Och sånt leder bara till osämja. Inte bra.

Men det får var någon måtta på ödmjukheten, tänker i alla fall ha sista ordet i mitt eget blogginlägg.

Jag ÄR en person som gillar Bilds blogg, om folk då drar slutsatsen att jag är moderat så stör det mig inte eftersom jag inte tycker att det är något fel på moderater, skulle någon döma mig och anta att jag är på ett visst sätt för att de fått för sig att jag är moderat så är det deras huvudvärk, inte min. Om du tycker att George W Bush är snygg så tycker jag verkligen att du ska trycka upp en t-shirt med hans ansikte på! Skulle någon vara dum och retas så säger du bara att de kan gå hem och kissa ner sig, vi måste sluta dra förhastade slutsatser om varandra och framför allt sluta värdera saker i bra och dåligt!

9 kommentarer:

Anonym sa...

ja, tänk om det var så att vi kunde sluta dra förhastade slutsatser om varandra, det vore ju fantastiskt. men nu är det ju inte så, tyvärr. det är bra att du drar ditt strå till stacken, hoppas det kanske får någon att tänka till...
(förresten tycker jag inte att george är så snygg.. filippa reinfeldt däremot skulle ju göra sig riktigt bra på en t-shirt)

Kajsas skolklass sa...

Jag håller med Dig, Maggan. Man har rätt att länka till vem man vill och ha vem man vill på en t-shirt utan att det skulle betyda vare sig det ena eller andra. Det provocerar säkert (har ju ett bra exempel i Jakob, som blev provocerad av din länk till Calle). Men det skapar debatt och det är väl alltid bra?! Länka på!

Jakob: Filippa Reinfeldt på en t-shirt?! Ärligt?

Anonym sa...

Jäklar vad bra! Det finns säkert mycket vi inte håller ihop om i åsikter, men här är jag helt på din sida. Bildts blogg är väl värd läsning och därför väl värd länkning.

Vet inte om jag vill sträcka mig till att hålla med om att man bör få länka vem man vill o ha vem man vill på tröjan. Men Bildt är godkänt :)

Skulle nog även säga att hur kassa Nestlé än är, så är det ett förhållandevis rätt bra argument att äta för smakens skull (om man uppskattar smaken). Nånstans måste var o ens personliga ansvar ta slut tror jag. Har vi inte vettiga alternativ så kan man inte kräva av oss att låta bli. Kanske töntigt exempel med chokladen...men är det ett faktum att smaken är extremt mycket godare än all annan så måste man få ha rätt att äta. Eller... kanske borde tänka igenom mer innan jag uttalar mig eg.

Kanske alldeles för lång kommentar...och kanske tappade ämnet och fokus längs vägen. sorry.

Filippa utan T-shirt??...

maggan sa...

Guuu va mysigt vi har det nu, tankar och åsikter flödar som den finaste chi!

måste säga att jag diggar stefans ide om filippa utan t-shirt, mer naket i politiken skulle gör sverige till ett hetare land!

Hanna H sa...

word.

blåvalen sa...

Håller med Maggan :-) Om jag själv skulle stå till 100% för det som skrivs av bloggarna jag länkar till så skulle det inte bli några länkar kvar.

JK++ sa...

det enda problemet jag ser med bloggar som carl bildts är att det är ett helt ogranskat, oredigerat, forum där han hela tiden står oemotsagd och så klart framställer sig själv som good guy. oavsett engagemang i lundin oil eller pepp för irak/afghanistan/andra muslimska länder med olja-invasioner.

Magnus sa...

Stefan: Vårt personliga ansvar tar aldrig slut, och det finns massor av vettiga alternativ till Nestlé! :) Fast det här är väl Maggans blogg och inte ett debattforum, så jag ska inte börja debattera... I stället ska jag ta ett bad i Liebfraumilch och läsa Anders Björcks memoarer! ;)

Anonym sa...

visst, Maggans blogg...men måste ändå ge en kommentar till.

Om det inte finns en bortre gräns där vårt personliga ansvar tar slut, så kommer alla (alla som försöker ta sitt ansvar) hamna där jag är, i utbrändhet! Det gäller stora, som små, frågor och situationer.