söndag 11 mars 2007

blogglögner

Åh va det är bra med kommentarer, jag får så många uppslag och inspiration! Börjar med den kommentaren som bonanza kid tillförde Carl Bildt inlägget .

Ja, en blogg ger en onyanserad bild av verkligheten, skribenten väljer själv vad hon skriver om och hur. Det finns ju egentligen inga regler för vad den ska handla om och ens om det man skriver ska vara sant. Hur vida det faktiskt är lämpligt att ett stadsråd med en tung ministerpost bloggar kan diskuteras men enligt min ringa mening är att det är det kanske enda goda iden denna politiker har haft. Carl Bildt tar av sig kavajen och gör som alla andra, han skriver om ditten och datten och låter alla som vill få läsa. Bloggen känns mänsklig, nära och direkt. Självklart förskönar han bilden av sig själv och givetvis skriver han inte om saker som får honom att stå i dålig dager. Ingen kan vara en granskande journalist åt sig själv, inte heller Bildt. Problemet måste ju då vara att bloggens läsare tar det som skrivs för absolut fakta och sanning. Men jag tycker inte att det är bloggarens problem, var och en har ett eget ansvar att inte tro blint på allt de ser, hör och läser! Om folk nu gör det, tror på allt som skrivs i en blogg, å herregud säger jag bara……

2 kommentarer:

blåvalen sa...

"kanske enda goda iden denna politiker har haft" hahaha! Utan att ha läst hans blogg kan jag inte annat än hålla med. Tycker att kungen också skulle blogga, det skulle va kul att se hur han klarar det med tanke på allt han inte får uttala sig om.

JK++ sa...

det är klart att han ska få blogga.
alltså, jag skulle tycka att det var intressant att läsa en blogg av kungen också. och dick cheney, eller varför inte bill o'reilly.

det är också klart att jag tror mig förstå motiven bakom carl bildts bloggande. visst, "allmänheten" får en lite mer fördjupad bild av honom. det är fint, det är bra pr.

samtidigt har cb skaffat sig ett forum där han kan yttra sig utan att behöva svara på följdfrågor (han medverkar ju aldrig i kommentarsdebatterna på bloggen, vilket man iofs kan förstå med tanke på den allmänt låga nivå som kommentarfunktionen på de flesta stora bloggar, eller tidningar med kommentarsfunktion, drabbas av).
det är bekvämt.