tisdag 10 april 2007

Jesus 2


Hittade den här bilden på Karolina Lassbos blogg, ska inte uttala mig om henne eller hennes blogg för jag tycker redan att det finns tillräckligt med folk som gör det. Jag får bara lite funderingar kring den här bilden, det är säkert många som tycker att den är rolig och andra tycker den är hemsk för de tycker att den förnedrar frälsaren och Guds enda son.

Enligt min ringa mening så visar den här bilden på en helt enorm missuppfattning om Jesus. Alltså en av de fenomenala grejerna med Jesus var ju att han hängde med horor, tjuvar och andra för oss ”vanliga” tvivelaktiga personer. Jesus tillhör inte bara den flitiga och fromma gudstjänstbesökaren och jag tror inte att Jesus under några omständigheter tycker att du är en sämre människa för att du dricker istället för att gå till kyrkan. Blir uppriktigt sagt ledsen när jag tänker på att människors bild av kristendomen är den ”norm” som många kristna lever efter. Det verkliga glädjebudskapet om kärlek som Jesus kom med har ingenting att göra med hur vida du knullar innan du gifter dig eller super dig redlös ibland. Ändå är det detta man som okristen ser och som kristen i många fall värdesätter.

Bilden är varken rolig eller förnedrande, om Jesus kom hit nu så skulle vi säkert dela på en cigg!

5 kommentarer:

kyrksyster sa...

Jo, moralism är en farsot...

maggan sa...

oj. en riktig diakon läser min blogg, nu blir jag allt lite blyg.....

Mia sa...

Det finns en till diakon som läser ;) Men oss behöver man verkligen inte vara blyg för! :)

maggan sa...

mmm jag kom på det men du känns mer som en bekant än en diakon och så vet jag att du är rolig, sånt lättar upp teologiska disskusioner

Yahya sa...

Om man kan tala om vad "Jesus ville" så vill han nog ha uppriktighet och ärlighet, oavsett om du har en cigg i handen eller ej. Men visst är det bra att förkasta de moderna puritanska inslagen i kristendomen.

Hälsningar, Svartvit.