måndag 22 januari 2007

teorin om orange är bevisad

Enligt färgpsykologin är orange en kommunikativ och social färg. Den här färgen rekommenderar man att ha i köket eftersom den även stimulerar hungern och sätter fart på energin när man kommer hem en onsdagskväll och knappt orkar koka makaroner. Sätt på dig en orange tröja och folk kommer att börja prata med dig brukar jag säga, när jag förklarar färgernas påverkan på oss. Idag tänkte jag att jag skulle prova det där med en orange tröja, för det kan väl egentligen inte spela någon roll. Att en färg skulle kunna göra sån skillnad att man märker det låter ju egentligen lite vansinnigt. Tar på mig den orange koftan och travar iväg till skolan. Sätter mig längst bak i klassrummet och visar så där lagom mycket intresse. Läraren pratar om studieteknik men ganska snart svävar hon över på det allmänna välmåendet och vikten av att äta, sova, röra på sig och kanske meditera eller göra avslappningsövningar. Olika minnestekniker och det här med hjärnhalvorna, är ni den kreativa eller logiska typen? Helt oprovocerat tittar läraren på mig och frågar ”du, vad tycker du om det här”? Jag tror att hon syftade på något med att man lär sig bättre genom att använda flera sinnen i inlärandet. Jag lyssnade inte så noga och nu blir jag helt ställd, vad vill människan mig? Jag svarar ”öh, jag vet inte”. Hon ger sig inte ”men du håller väl på med det här, hur då” och alla tittar nyfiket på mig och jag vet inte hur tusan jag ska ta mig ur detta. Syns det så väl, att jag är en sån där som mediterar ibland. Ska jag säga att jag hatade livet och att jag efter nästan tio års terapi fattade vikten av att äta, sova, promenera och meditera? Jag chansar ”jag är feng shui konsult”, hela klassen säger i kör ”ooohhhhhhhhhhh”. Tack och lov visste ingen riktigt vad feng shui var, för även man nu blandar in österländska filosofier om balans och harmoni så är det jag huvudsakligen kan som feng shui konsult att skapa harmoniska och trevliga rum inte knep för välmående och studieteknik.

Nu sitter jag här och känner hur det kanske ändå är så, att hjärnskrynklandet varit lite värdefullt. Jag sällan lever som jag lär men jag tar ändå en och annan promenad och jag äter alltid en stadig frukost, för mitt välmåendes skull. Efter idag vet jag med säkerhet att färgpsykologi inte buffel och båg och aldrig mer ska jag ha på mig orange kläder om jag inte verkligen vill få kontakt med folk och om någon tycker jag verkar vara smart så ska jag direkt hänvisa till feng shui, det är ju så mycket enklare att vara feng shui konsult än terapinörd.

1 kommentar:

JK++ sa...

att orange är en färg som är ganska lättupptäckt får väl anses vara bevisat i alla fall. :)