onsdag 31 januari 2007

Buddha avbryter semestern

Feng shui semestern är slut, nu tusan ska jag fylla hjärnan med elementen, yin o yang och allt det där andra som jag låsas att jag greppar och fattar. Föredraget jag hade i december har på något märkligt vis mynnat ut i ett riktigt uppdrag på ett kontor! När jag tänker på det här så kräks jag samtidigt som det kommer lite diarre, hur kan jag utsätta mig för något dylikt. Men nu är det som det är och någonting säger mig att det inte kommer bli bättre om jag inte tar mig i öronen och intalar mig lite mod. Jag tänkte värma upp lite här på bloggen genom att skriva lite om en figur som jag lyckats samla på mig en hel del exemplar av under min tid som feng shui nörd.

Buddha.
Buddhastatyer har blivit ett populärt inslag i den vanlige svenskens inredning. Jag frågade en buddhist vad han tyckte om detta, är det inte lite dumt att folk tar hem en Buddhasymbol så där utan vidare? Buddhisten tyckte inte att det var något att bråka om, det är ju bara en symbol för glädje och lycka. Från den dagen har jag köpt ganska många buddhor och det kommer säkert att bli fler. I en bok om österländsk symbolik läser jag att den glada, tjocka buddhan har ett naivt men uppriktigt leende som små barns glädje, det är på det sättet som man övervinner världens ondska.

Om du nu bara måste läsa en bok om feng shui så rekommenderar jag ”rensa i röran” av Karen Kingston men om du orkar vänta några månader så tror jag att Agneta Nyholm Winqvists kommande bok ”leva med feng shui” är en riktig dunderhit

Inga kommentarer: