onsdag 21 februari 2007

andas bör man.....

Jag var ungefär fyra år gammal, gick på slottervägens förskola tillsammans med min bror och ett gäng andra barn. Vi hade samling i stora rummet, satt i en ring och jag tror att vi pratade om ärtor i näsan, minns inte så noga för det var ju faktiskt tjugo år sedan.

Men vad som en stund senare hände kommer jag faktiskt mycket väl ihåg, fröken började prata om luft och att vi måste ha luft för att kunna andas och att vi måste andas för annars blir vi medvetslösa och sen dör vi. Stämningen blev minst sagt upprörd, den här luften, den syns ju inte så hur fan ska vi kunna veta att vi andas? Fröken (som var en vikarie och därför inte hade så stort förtroende hos oss) hjälpte oss förstå att det fanns luft i rummet genom att vi provade andas med munnen, det kändes ju och gick bra så det verkade troligt att det fanns luft i rummet fast den inte syns. ”Men ibland andas man ju inte med munnen, hur går det då” frågade jag nervöst. Vikarien som nu var lite stressad för samlingen egentligen skulle avslutas, förklarade att när man inte andas med munnen så andas man med näsan utan att man tänker på det, det går automatiskt.

Jag kan inte beskriva paniken och skräcken jag kände, det kan ju inte vara möjligt att man kan andas genom näsan. Och att det dessutom sköts automatiskt utan att man tänker på det! Jag bestämde mig för att alltid andas genom munnen, för att inte dö. Jag glömde av mig flera gånger och kom på mig själv med att inte andas ”herregud vilken tur att jag inte hann dö” tänkte jag och började andas med munnen igen.

Detta pågick kanske en dag, en vecka eller en månad. Jag kommer inte ihåg det men jag minns att det var hemskt, skithemskt!

6 kommentarer:

Unknown sa...

barn är så fina! vilka stora tankar för en fyraåring.. det är inte lätt att vara barn med alla dessa stora tankar.

inte lätt att vara vuxen heller för den delen. ;-)

maggan sa...

frida - nej att vara människa är sannerligen ingen lätt uppgift, men ibland är det ju ändå lite kul, när man kan göra vuxengrejer som att skriva, fotografera och dricka vin!

Mattias Rosén sa...

Jag läser dina inlägg med skratt och fascination! Det är kul att få följa dig!
Jag hoppas det blir bra för dig med flytten!

Kram!

maggan sa...

mattias - va bra, det är nyttigt att skratta!

Anonym sa...

läskigt... läste högt för mamma nyss och vi fascinerades..

maggan sa...

jakob - ahh, högläsning, sånt är ju så trevligt!